آداب و رسوم مشهد

این  مطلب ما را بخوانید تا به قدرت مشهدی بودن بیشتر پی ببرید 🙂

غذاها و آداب و رسوم های مختلف مردم مشهد

بحث غذا مخصوصا از نوع سنتی و محلی آن که می شود، همیشه با یک لیست بلند و بالا از غذاهای بسیار خوشمزه روبرو هستیم که انتخاب از بین آن ها سخت می شود! بر اساس ذائقه های مختلف و متفاوتی که برای هر آدمی وجود دارد، می توانیم بگوییم که میلیون ها ذائقه در ایران و میلیاردها ذائقه در جهان وجود دارد.

ما امروز با یک خوش سلیقگی بسیار زیاد می خواهیم به معرفی معروف ترین غذاخای سنتی مشهد بپردازیم و یک دل سیر از آن ها بگوییم! پخت غذاهای مشهدی بر اساس مواد غذایی تازه و درجه ی یک است و در نتیجه همیشه طعم و عطری خوب و خاطره انگیز دارند. هر مسافری که به مشهد می رود، امکان ندارد که از غذاهای خوشمزه ی سنتی و محلی مشهد نچشد و از آن تعریف نکند.

download

شله مشهدی، یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ی مشهدی ها که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هست، شله مشهدی است.

دراین غذای مشهدی پر است از حبوبات مختلف که همین باعث شده هم بسیار غنی باشد و هم سیر کننده!

از همین رو است که این غذا یکی از غذاهای سنتی مشهدی ها است و کاملا یک وعده ی کامل و مقوی است.

برای تهیه ی این غذا که معمولا مشهدی ها از آن برای نذری دادن استفاده می کنند از موادی مثال؛ لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا رشتی، برنج نیم دونه، بلغور گندم، ماش، عدس، گشوت گوساله و ادویه هایی همچون نمک و فلفل استفاده می کنند.

فوت کوزه گری در پخت این غذای سنتی مشهد در این قسمت است که در آن از گوشت تازه و خیلی زیادی استفاده کنید تا طعم فوق العاده ای بگیرد.

برای پخت این غذا باید زمان زیادی بگذارید.

قوچانی ها و نیشابوری ها هم این غذا را با اندکی تغییر می پزند.

download (1)

پلو مخلوط مشهدی، غذایی پر از مواد غذایی تازه و خوشمزه!

یکی از غذاهای سنتی مشهد که بسیار خوشمزه و لذیذ است و در عین آن طعم بسیار عالی دارد، پلوی مخلوط است.

در کل این غذا ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است.

در پخت این غذا از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه فرنگی و ادویه های مختلف استفاده می شود.

پیشنهاد می کنیم که برای تهیه ی ته دیگ این غذا از نان و یا سیب زمینی استفاده کنید تا انگشت هایتان را در کنارش نوش جان نمایید!

یتیمچه ی مشهدی، غذایی با اسمی عجیب!

این که چرا اسم این غذا را یتیمچه گذاشته اند بدون شک داستان جالبی دارد ولی مطمئنا هر کسی در هر کجای ایران که باشد حداقل به اندازه ی انگشت های دو دستش از این غذا خورده است!

دلیلش هم بسیار ساده است. چون این غذا آسان پز است و مواد غذاییش همه جا وجود دارد، معمولا در همه پخته می شود.

غذای یتیمچه تنها منحصر به مشهدی ها نیست و شیرازی ها و ترک های آذری هم این غذا را می پزند.

در یتیمچه ی مشترک بین مشهدی ها و نیشابوری ها از لوبیا، عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمک و فلفل و دارچین استفاده می شود.

بعضی ها برای پخت این غذا از کشک و گوجه فرنگی و نعنا داغ هم استفاده می کنند.

فوت کوزه گری برای پختن این غذا این است که از بادمجان های به اصطلاح شیرین و گوشتی استفاده کنید.

این غذا بسیار زود پز است و طعم بسیار خوبی دارد و به همین دلیل در مناطق مختلف پخته می شود.

در کنار این غذا از آبلیمو، ماست موسیرو سبزی و نان تازه استفاده می کنند.

اشکنه قوروت

یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد اشکنه قوروت است.

این غذا پر است از منابع کلسیم و علتش این است که در این طرز تهیه اشکنه از کشک ساییده شده، پیاز داغ، مغز گردوی خرد شده، نعنا داغ و ادویه های معمولی که در غذاهای مختلف استفاده می کنیم، درست می شود.

به اشکنه قوروت، کله جوش هم می گویند.

این غذا یکی از غذاهای محبوب و دوست داشتنی مشهدی ها است.

download (2)

 کوکو شیرین، دسر معروف و محبوب مشهدی ها!

کوکو شیرین بر عکس اسمش یکی از غذاهای شیرین و دسرگونه ی مشهدی هاست که یا به عنوان دسر و یا به عنوان پیش غذا سرو می شود. در پخت این دسر از تخم مرغ، زعفران، آرد و ذرت استفاده می گردد. قبل از این که بر روی این غذا شیره ی مخصوصش را بریزند، این غذا یک جورایی همان کوکو سیب زمینی خودمان است فقط با شکلی دیگر. بعد از ریختن شیره ی مخصوص که از شکر، زعفران، آب و گلاب تهیه می گردد، بعد از سرد شدن تبدیل به دسر می شود.

کباب شیشلیک معروف

اول از همه این را به ما بگویید که اصلا کسی هست که ایرانی باشد و از بین غذاهای سنتی مشهد کباب شیشلیک را نخورده باشد؟

این غذا به قدری محبوب و خوشمزه است که نه تنها از غذاهای مشهدی هسات بلکه اصلا یک غذای بین المللی است!

شیشلیک که از گوشت خالص تهیه می شود در کشورهای حوزه ی قفقاز و آذربایجان نیز سرو می گردد و از جمله غذاهای مهم و به اصطلاح لاکچری آن ها به حساب می آید.

شیشلیک را از ۶ تکه گوشت از بهترین قسمت گوشت گوسفند یعنی راسته ی آن تهیه می کنند.

درباره ی کباب شیشلیک نکته ی جالبی که وجود دارد این است که این غذا نه تنها مرزها را درنوردیده و غذایی محبوب و بین المللی شده است بلکه دیگر برای خود تبدیل به برند هم شده است.

برای درست کردن یک کباب شیسلیک خوشمزه و اصیل باید گوشت ها را در آبلیمو، ماست، فلفل و روغن بخوابانید و حتما از گوشت تازه استفاده نمایید.

خورشت ریواس ترش مزه

خورشت یا خورش ریواس هم از آن دسته غذاهای سنتی مشهد است که انحصار آن را با شهرهایی در خراسان جنوبی، کردستان و حتی شهر نیشابور شریک است.

البته در هر کجای ایران که گیاه ریواس بروید این غذا را درست می کنند و به آن خورشت ریواس می گویند.

این خورشت به خاطر وجود ریواس در خود مزه ای ترش دارد و در درست کردن آن از گوشت تازه ی گوسفند و یا گوساله، جعفری و نعنا تازه، پیاز و حتی شکر استفاده می کنند.

پر واضح است که در کنار این غذا از پلوی داغ و تازه و در کنارش مخلفات همیشگی نیز خورده می شود.

download (3)

دیزی سنگی، آبگوشتی با طعم خاص

یکی از غذاهای سنتی و محبوب مشهدی ها، غذایی است که دیزی سنگی نام دارد. دیزی سنگی همون آبگوشت است که در ظروف سنگی درست می شود. طعم خاص این غذا به خاطر ظرفی است که این غذا در آن طبخ می شود. برای درست کردن این غذا از سیب زمینی، پیاز، رب و ادویه های گوناگون استفاده می شود.

رسومات جالب مشهدی ها

مهشدی های کشورمان علاوه بر اینکه غذاهای بسیار خوشمزه ای دارند دارای رسومات جالبی می باشد که به نظرم جالب است که تا اینجا آمده ایم تعدادی از آن ها را برای شما بیان کنیم.

مراسم باران خواهی در مشهد

مراسم باران خواهی از مهم ترین آداب و رسوم مردم مشهد محسوب می شود، از قدیم الایام منطقه خراسان شاهد کم آبی و بارش اندک بوده است، به همین دلیل در اکثر شهرها و روستاهای آن مراسم باران خواهی به عنوان آداب و رسوم مطرح بوده است و در حقیقت جزئی از آداب و رسوم در مشهد محسوب می شود. مراسم باران خواهی به این گونه است که زنان و دختران از چوب و پارچه عروسکی را می ساختند و آن را در سطح محلات می چرخاندند و با خواندن شعر و قسم دادن به اسما مقدس طلب بارش باران می کردند. گردانندگان عروسک با این کار خود از مردم برای پختن آشی کمک می خواستند و کسانی که به آن ها مواد آش را می رساندند کمی آب هم روی آن عروسک ها  می ریختند و زیر لب نیز شعر یا دعایی برای طلب باران می خواندند. همچنین در مراسم باران خواهی در مشهد نماز نیز بر بالای تپه ای خوانده می شد و اعتقاد بر این بود که حتما باران خواهد بارید.

آداب و رسوم ماه محرم در مشهد مقدس

مراسم و سنت‌ها پيرامون حادثه عاشورا و عزاداري امام حسين(ع) يك سري سنت‌ها و مراسم ميان مردم معمول است كه در طول سال و اغلب در دو ماه محرم و صفر و به ويژه در دهه عاشورا به آن عمل مي‌شود. آداب و سنن در مناطق مختلف جهان و حتي در شهرهاي مختلف ايران نيز متفاوت و متنوع است. سنت‌هاي رايج، گاهي پشتوانه‌اي ديني دارد و متكي به روايات و مستند به فقه و حديث است، و برخي هم از ابداعات و ساخته‌هاي مردم و تقليدهاي بي‌اساس است.

برخي از روايات مستند به فقه و حديث از اين قرار است: عزاداري و گريه بر امام حسين(ع)، نوحه‌خواني و مرثيه‌خواني، سينه‌زني ، برپايي مجالس در تكيه‌ها، حسينيه‌ها، خانه‌ها و مساجد، تشكيل هيئت‌ها در ايام محرم، نذر و احسان و صدقه و اطعام مردم براي سيدالشهدا، سقايي و چاي و آب و شربت دادن به مردم، ساختن حسينيه و تكيه، ياد حسين(ع) هنگام نوشيدن آب، پوشيدن لباس سیاه، سياه پوش كردن اماكن و گذرگاه‌ها و مساجد و حسينيه‌ها، راه انداختن دسته‌هاي عزاداري در خيابان‌ها، برپايي مراسم شام غريبان، برگزاري مجالس مقتل‌خواني و زيارت عاشورا، نذر براي آوردن كودكان خردسال به ياد علي‌اصغر(ع) در دسته‌هاي عزاداري، علامت‌ها و نخل‌ها، پختن آش نذري و سفره انداختن و اطعام عزاداران، زيارت رفتن، گراميداشت اربعين امام حسين(ع)، سر برهنه و پاي برهنه بودن در عزاي حسيني به ويژه عاشورا و اربعين.

منابع استفاده شده : الی گشت